Családi kirándulások - Magyarországi túrázás - Geocaching - Múzeumok

2019. január 03. 14:43 - lyzX

Badacsony: vulkáncsúcs-kerülő óév-búcsúsztatás

Az óév legutolsó kirándulását december 30-án, a csodás Badacsonyra tettük, ahol - a rossz idő ellenére is - páratlan panoráma tárult elénk és az egykori vulkáni tevékenység maradványait közvetlen közelről figyelhettük meg, ahogy az utunkat szegélyező hatalmas bazaltorgonák mellett haladtunk el. A hegyre felkapaszkodva az egykori kürtő peremén egy körtúrát tettünk, a hegycsúcson pedig a Kisfaludy kilátóból nézhettünk körbe teljes, 360°-os körpanorámában az alattunk elterülő Balatonra és tanúhegyeire, melyek a ködből kiemelkedve is impozáns látványt nyújtanak.

Nem kifejezetten "előszilveszteri bulinak" szántuk a kirándulást, egyszerűen csak ekkor adódott rá lehetőségünk. Így aztán - bár próbáltuk a rendelkezésünkre álló napokat az időjárás-jóslás ismeretében rangsorolni -, abból gazdálkodtunk, amit a természet végül adott: ránk jellemző szerencsével ismét egy esős napot fogtunk ki, ami az elindulásunk után egy negyed órával meg is mutatkozott. Innentől kezdve váltakozó mértékben szemerkélt, esett, illetve a vége felé már leginkább szakadt az eső.
A zimankós időjárás leginkább a fotózást korlátozta (a végén már emiatt életlen szinte minden kép), valamint a haladást nehezítette: a bazaltból rakott lépcsősorok és felkapaszkodók rendkívül síkossá váltak, így jelentős figyelmet kellett a haladás biztonságára (és tempójára) szentelnünk. /Most is hátizsákos babahordozóval mentünk, ami méginkább óvatos, biztonságos közlekedésre intett minket. Ezt a terepet babakocsival egyáltalán nem tudtuk volna bejárni./
A tervezettnél kicsit hosszadalmasabbra sikerült úton végül ránk is sötétedett, így a végső szakaszon már csak nagyon korlátozottan tudtam fényképezni, igyekeztünk lépteinket szaporázni, hogy még a teljes sötétség beállta előtt és bőrig ázás nélkül visszaérkezzünk a parkolóba, a kényelmet és biztonságot jelentő autóhoz. :) /Szerencsére ezt pont sikerült is belőnünk: beszállás után pár perccel szakadt csak le igazán az ég, és a sötétedés is utánunk érkezett./

Felkaptatás a peremre...
Az út ezen szakaszán néhány pihenő, valamint kőpad található, melyekről csodás kilátás nyílik a balatoni tájra.
Az útvonalon a Tűzgyűrű tanösvény információs táblái, valamint további eligazító táblák vezetik végig a kirándulókat. Az elágazásokban egyébként mindenhol rengeteg útirány-jelző tábla található, ezzel is jelezve a hely frekventált mivoltát...
/Esős, borongós időjárásunk ellenére utunk során számos kisebb-nagyobb társasággal futottunk össze, ezek többsége szemmel láthatóan már a Szilveszteri bulit "készítette elő", sok esetben - sajnos - nem éppen turistához méltó stílusban. Az időponttól függetlenül az útvonal kellemesebb időben valószínűleg igen zsúfolt lehet, így csendesebb túrázótársaimnak leginkább a munkanap délelőttöket és a rosszidővel történő kompromisszumot tudnám javasolni, ha nyugodalmas kirándulásra vágynak... Antiszocik hátrányban. :D/

Az út során jópár emléktábla is található, és nem utolsó sorban erre halad el a Kéktúra útvonala is, melyet ismét csak "látogató üzemmódban" tudtunk nyugtázni, szakaszt teljesíteni (pecséttől pecsétig) nem.

A túra ezen szakaszán egy hosszabb bazaltlépcsőt kell megmászni.

Az út mentén mindenhol különféle vulkanikus kövek láthatók. Ez a jópofa lyukacsos, vöröses színű tufás kőzet például szivacsos mivolta miatt olyan könnyű, hogy egy nagyobb darabja is könnyedén felemelhető.
A túra vonalán többször láthatunk a helyi kőzetből épült menedékházakat, épületeket...

A csúcson a Kisfaludy kilátóból lenyűgöző látvány tárul a kiránduló szeme elé körpanorámában. Még így, az esős-ködös időben is jól kivehető a Balaton vonala és a tanúhelyek (Gulács, Szent György-hegy, ...) csúcsai. A kilátó felső pontján az eligazodást domborzati képes táblák segítik.

A kilátótól tovább haladva rövidesen újabb lenyűgöző panorámában lehet részünk: közvetlenül a bazaltszirtek tetejéről gyönyörködhetünk a lábunk alatt fekvő tájban. Jól kivehető a  Gulács peckes csúcsa és a Szent György-hegy jellegzetes alakja. A peremet egy fa korlát határolja.

Ezen a szakaszon a vulkanikus hegyekre jellemző, messziről is igen látványos bazaltorgonákkal találkozhatunk. A kiránduló útvonalat itt szintén bazalt fal határolja.

Utunk további szakaszán több helyen találkoztunk kisebb-nagyobb méretű, épített kőhalmokkal.
A Badacsony legszebb bazalt oszlopsora: Kőkapu.

A Tűzgyűrű tanösvény 7. pontja a Tördemici bazaltbánya.

Kőzsákok, kőtengerek. Tűzgyűrű tanösvény 8. pont.

Bujdosók lépcsője
A túra utolsó igazán kaptatós szakasza. Bár ez már nem éri el az útvonal korábbi, legmagasabb pontját, mégis a folyamatos, meredek emelkedése miatt legalább annyira megterhelő - remek kis kardio edzés. ;) A bazaltból rakott lépcsősorok kisebb szakaszonként pihenő részben szélesednek ki (amit az esős idő és a közeledő sötétedés miatt nem igazán élvezhettünk ki), ezek különböző személyekről (híres kurucokról) kapták nevüket, amit táblák jeleznek.
A lépcsősor  kezdeténél szintén égbe magasodó bazaltoszlopokkal találkozhatunk.

A lépcsősor legvégső szakaszát is legyűrve pihenőponthoz érkezünk: padokkal és egy kis menedékházzal, ami az addigra egyre intenzívebben szitáló esőben és szélben már éppen kapóra jött egy kis erőgyűjtéshez.

A fenti pihenő rész a Tördemici kilátóhoz kapcsolódik, egy kőkereszt szomszédságában. Itt az időjárás és időszűke miatt (valamint, mert egy nagyobb kirándulócsoport éppen beállt fotózkodni a kilátóba) már nem nagyon tudtunk kilátni, épp csak egy pillantást vethettünk a panorámára, majd folytattuk utunkat lefelé a parkolóhoz.

A lefelé úton már csak az igen magas (helyenként legalább 30 cm), és az esőben síkossá vált bazalt lépcsőfokokon való biztonságos közlekedésre kellett ügyelnünk, de igyekeztünk egy dinamikus tempót felvenni, ezért itt már nem nagyon készültek képek a szürkületben.
A kocsihoz sötétedés előtt nem sokkal, egy nagyobb zuhé kezdete előtt érkeztünk vissza, lábunkban - a szintkülönbség okozta - zsibbadással, fejünkben a csodás hely adta emlékekkel.

Köszönöm, hogy elolvastad! :)
Ha tetszett, kövesd FaceBook oldalunkat is: Természetközel - Closeness of Nature, további érdekes videókért pedig iratkozz fel YouTube csatornámra is!
komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.