Családi kirándulások - Magyarországi túrázás - Geocaching - Múzeumok

2019. március 13. 18:04 - lyzX

Nosztalgia: a Budapesti Vidámpark szebb napjai

Kivételesen nem távolsági, hanem időbeli utazásra invitálom Olvasóinkat. A múlt évezred szülöttei még biztosan jól emlékeznek az egykori, fővárosi vidámparkra, mely már akkor is részben matuzsálemi, muzeális értékű játékaival és szórakoztató építményeivel varázsolt nosztalgikus hangulatot. Bár az attrakciók egy részén kissé mímelni kényszerültünk a rettegést, talán ez adott az egész parknak egy különös, gyermekded bájt.

A Budapesti Vidámpark 2013. szeptemberének végén zárta be véglegesen kapuit. (Ezt megelőzően már több hír is szárnyra kapott, eredetileg az előző évre tervezték a bezárást is, de szinte az utolsó pillanatig többen a park megmenekülésében reménykedtek - többek között a bezárás hírére megugrott látogatószám miatt.) Az okai összetettek voltak, alapvetően az elavult, régi játékok, a gazdaságtalan működés, illetve a Fővárosi Állatkert terjeszkedése (merthogy a vidámpark az állatkert területén működött) voltak az ismert magyarázatok. Egy biztos: a vidámpark bezárásával egy korszak zárult le (elsősorban a fővárosiak életében), és emléke még sokakban él, részben régi fényképek, felvételek formájában...

Az összegyűjtött képek és videók a vidámpark utolsó éveiben (2011., 2013.) készültek, már a közelgő bezárás hírének ismeretében (eredetileg több időpont is meg lett jelölve, mint utolsó szezon lezárása). Érdekességük, hogy a megszűnés hírére akkoriban annyi látogató tódult ismét a helyszínre, mint a Budapesti Vidámpark fénykorának idején.
/Az összegyűjtött felvételek minőségéért előre is bocs, annak idején még nem rohangáltunk nagyfelbontású kamerákkal a zsebünkben. ;) /

A parkon belül a kisebbek részére lett kialakítva az úgynevezett Kis Vidámpark, ahol egyszerűbb, barátságosabb, illetve kisebb méretű játékokra ülhettek fel az apróságok.

pa011891_resize.JPGTréfás Dzsungelvasút bejárata

Szerintem a Budapesti Vidámpark (egyik) legtutibb attrakciója a régi Hullámvasút volt. Volt valami kísérteties hatalmas, látszólag random összetákolt (de amúgy bizonyára nem...) fa szerkezetében, leharcolt korokat idéző, kézzel festett sárkányfejű kocsijaiban... Viccesen úgy is mondhatnám, hogy az élményelemen túl azért is izgulhattunk, hogy épségben megússzuk-e a kört, de egyébként tényleg nagyon szerethető egy hullámvasút volt, a tetejéről csodás panoráma nyílt a környékre.
Menetfelvétel az első kocsiból:

pa011910_resize.JPGA Kis Vidámpark területén több kisebb szórakoztató játék is kialakításra került a gyerekek részére.

pa011917_resize.JPGKézzel hajtható kisvasút a Kis Vidámparkban

pa011900_resize.JPGKis óriáskerék a gyerekeknek (Kisvidámpark, 2011.)

Tűzoltó körhinta:

pa011903_resize.JPGSzafari körhinta

pa011935_resize.JPGKukacvasút: egy mini hullámvasút :)

pa011870_resize.JPGA Mesecsónak egy malomkerék hajtotta, barlangi patakon csordogált végig, különböző mesedíszletek között.

pa011873_resize.JPGA mesecsónak területét is egyedi kerítés határolta: elemenként más-más meserészletet elevenített meg.

pa011926_resize.JPGÓriáskerék (2011. 10. 01.)

A parkból kimagasodó Óriáskerék már messziről tudatta a turistákkal, hogy itt szórakoztató park működik, és fordítva is: az ingatag kis nyitott kosárkákba beülve körpanorámában csodálhattuk meg a főváros ezen környékét.

pa011925_resize.JPGKilátás az óriáskerékből (2011. 10. 01.)

Amiről - értékelhető - képünk vagy videónk ugyan nem maradt fent, de semmiképpen sem hiányozhatnak a (retro) listából:

Elvarázsolt kastély, ahol mozgó fotelokon rázkódhattunk, besüllyedő vagy elcsúszó lépcsőfokokon kellett feljutni, szél repítette fel a szoknyánkat és a végén egy óriási forgó hordó várt...

Barlangvasút, ahol hattyú formájú kocsikban utazva hallgathattuk végig a János vitézt...

Viharvasút, ami viharos gyorsasággal vette a kanyarokat sárkány formájú kocsijaival...

Tükörcsarnok, a labirintus, ahol jó eséllyel ütköztünk tükörnek - vagy ablaküvegnek (saját tapasztalat...)

Dodzsem, ahol színes fényfoltokat "vadásztunk le" a kis kétszemélyes kocsikkal... :D

A csodás nosztalgia Körhinta (a kerek épületben), amin egyedi, festett hintalovak és hintók hullámoztak...

És még néhány nagyobb, modernebb pörgő-forgó-átforduló körhinta vagy vasút, amelyekre már felülni sem mertünk. :D

Köszönöm, hogy elolvastad! :)
Ha tetszett, kövesd FaceBook oldalunkat is: Természetközel - Closeness of Nature, további érdekes videókért pedig iratkozz fel YouTube csatornámra is!
komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2019.03.15. 08:35:56

Kicsit megkönnyeztem az írást...
Sokan vagyunk még, akiknek a Vidámpark több egy trendi eseménynél, nekünk az életünk volt, itt nőttünk fel, aár hétvégenként is kimentünk a családdal - mivel a szülők, nagyszülők meg sörözhettek egy jót a Ligetben... - majd később már szülőként is vittük a gyerekeinket.
És kit érdekelt az eszközök modernsége, nem arról volt szó! A hangulat, a családi közös program! És a dodzsmmel elkövetett "galádságok", tinédzserként a csajozás (mert ott volt még a csónakázótó is!), ott álltunk az szépemlékű elvarázsolt kastély előtt és lestük a lányok fellebbenő szoknyáját! És a tömeg nevetése, a csajok sikoltozása, meg a hordóban elesők teknősbékaszerű próbálkozása.
Egyszerűen a hangulat - ami nekünk soha többet nem jön vissza.
(Négy unokatestvér, akikhez 2-3 felnőtt tartozott, azaz 12-15 fős család hétvégente közös programot tartott, kirándult, szórakozott, sörözött, zabáltuk a perecet, ittuk a málnát.... Egy mai lény ezt nem érti, hiszen az internet, a fészbúk elől ez a világ nem érzékelhető!)
Szóval nem a játékok állapota, korszerűsége volt a lényeg, hanem a közös program!
Anno sokat fotóztam is ilyenkor.
Van egy képem, amin a következő felirat olvasható:
A FIGURÁLIS EGYSÉGEN UGRÁLNI TILOS!
Vajon melyik játéknál (volt) olvasható?

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2019.03.15. 10:28:12

@szepipiktor: Köszönöm szépen hogy leírtad, örülök, hogy másokban is ennyire él még ez a vidámparki nosztalgia hangulat... :) :) Valahogy így voltunk vele mi is: gyerekként is megfordultunk ott párszor (amikor szabadon látogatható volt belépő nélkül, akkor csak sétálni is), majd már sajátjainkat hoztuk el...

A kérdésedre nem tudom a választ, de töröm rajta a fejem! :D