Családi kirándulások - Magyarországi túrázás - Geocaching - Múzeumok

2021. január 06. 12:11 - lyzX

OKT 27. szakasz 2.: Füzér - Bózsva, a vadregényes Hegyközi-Kisvasút nyomvonalán

img_5775_resize.JPGPecsételés Bózsván

img_5602_resize.JPGElindulás után, Füzér utcáin...

img_5615_resize.JPGVisszaérkezés Füzér vára alá

2. rész

Október végi kéktúrázásunk összefoglalóját a 27. szakaszról (itt olvasható, nézhető), valamint 1. túranapunk (Bózsva - Nagyhuta - Vágáshuta) részleteit, bonyodalmait (itt) már közzétettem, így most következzék a 2. túranap beszámolója, mely szintén nem történhetett meg előzetes bonyodalmak nélkül. ;)
A kiinduló-pont minden esetben kovácsvágási szállásunk volt, ahonnan autóval, illetve busszal (vagy éppen gyalogosan...) közelítettük meg az adott napi túra kezdőpontját, illetve nap végén ide tértünk vissza, hasonló módon.

Üres nap (szerda), avagy a meghiúsult Bózsva-Füzér túra

Jól sikerült keddi szakaszaink után nagy lelkesen vágtunk bele a következő táv teljesítésébe, szendvics, tea, csoki a hátizsákban, jókedv, elszántság, meg ami csak kell, nálunk. Ezúttal előző napi túránk kezdőpontját, Bózsvát szerettük volna utunk végén elérni, kelet felől, Füzérről elindulva. Ehhez most a tervezett végponton, Bózsván parkolunk le autónkkal, majd innen mentünk (volna) távolsági busszal túránk induló pontjára, Pálházán keresztül, Füzérre.
Egy ironikus fordulattal azonban, előző túranapunkhoz hasonlóan ez alkalommal sem sikerült a csatlakozásnál felszállni a Füzérre továbbhaladó buszunkra. (Ezt most szintén nem részletezném ki, az összefoglaló videóban, melyet bejegyzésem alján mellékelek, erről is bővebben meséltem.) De míg tegnap a kieső szakaszt (Pálháza-Bózsva) egy gyaloglással át tudtuk hidalni, addig a Pálháza-Füzér távolságot már sajnos nem tudtuk pluszban bevállalni, sem időbe, sem kapacitásba nem fért volna bele, így legnagyobb csalódásunkra ezt a túranapot végül teljesen le kellett fújnunk. (Egyetlen szerencsénk volt, hogy a buszunk hamarosan visszainduló járata éppen a Bózsván hagyott autónkhoz vitt minket vissza.)

2. túranap (csütörtök): Füzér - Bózsva

Az előző napi kudarc után teljes elszántsággal vágtunk neki ismét a kinézett szakasznak: Füzértől Bózsváig (azaz a keddi túránk kiinduló-pontjáig) terveztünk elgyalogolni. Úgy voltunk vele, ha jön bármilyen járat, arra mi már akkor is felszállunk, ha nem oda visz. :D :D Ismét Bózsván hagyott autótól kiindulva, onnan busszal továbbhaladva, pálházi csatlakozással (ezúttal sikeres átszállással!!!), Füzérre vitt minket a helyközi járat. Innen kezdtük meg napi gyalogtúránkat, OKT szerinti nyugati irányban, Bózsva felé haladva.

A túráról ezúttal is készült külön videófelvétel, melyet itt tekinthettek meg:

Pecsételés Füzéren
Gyors bélyegzés után indultunk utunknak, a település igen hangulatos utcácskáin, őszi fák, csobogó patak kíséretében.

Utunk Füzér utcáin

A településtől távolodva csodás látványt nyújt, ha visszatekintünk a hegy tetején magasodó füzéri várra. Innentől ez a látkép végigkísérte minden túranapunkat, mert így vagy úgy, valamilyen módon mindig füzéri érkezéssel vagy kiindulással teljesítettük a további távokat. A vár minden irányból és napszakban más-más arcát mutatja.

A nyílt terepre kiérve tágas réteken többféle növényt, többek között az éppen még nyíló, lilában pompázó őszi kikericseket csodálhattuk meg.

A túra egy kisebb szakaszon  műúton vezet. Itt az út fölé boruló, őszi színekben játszó hatalmas tölgyfákban gyönyörködhettünk. A nyílt terepre visszaérve most legelésző tehenek tarkítják a réteket.

Füzérkomlós: bölény és Hegyközi kisvasút

Füzérkomlósra érve utunk egy vadászház szépen rendezett portája mellett vitt el.
Ez a túraszakasz elsősorban a valaha szebb napokat látott, Hegyközi kisvasút nyomvonalán vezető útvonalról emlékezetes. Itt valamelyest kevesebb is a klasszikus, zárt erdei úton való haladás, de vadregényes tájból szerencsére itt sem volt hiány.
A túra ezen része az egykori kisvasút vonalán vezet, és bár a talpfákat felszedték, a korábbi vasúti töltés köveit használták az út feltöltésére. Azért helyenként még a vasúti nyomvonal maradványai is fellelhetőek: egy-egy talpfa, kilóméter-kő, vagy kis patakokon átvezető, egykori síneket hordozó vasúti gerendák formájában. A természet azóta visszahódította a terület jelentős részét, de biztosan izgalmas lenne ma is utazni az anno üzemszerűen működő erdei vasút vonalán...

A hely érdekessége még egy bölény, aki nagyon kíváncsi volt ránk. Az egykori kisvasút emlékét őrzi a kiállított mozdony.
Ezúttal is több helyen erdei gombákkal, gombakörökkel, úgyn. boszorkánykörrel találkoztunk.

Vasúti kishíd a túrautat átszelő patak fölött

Az út ezen szakasza vadregényes erdei tájon vezet. Gombákkal, korhadt törzsű, mohás fákkal...

A túra Kisbózsván keresztül vezet vissza Bózsvára, ahol eredetileg az autót hagytuk a későbbi visszaérkezés reményében. :D

Bózsvára visszaérve az egyik kertből egy szarvas leselkedik ezúttal is a gyanútlan látogatókra. ;)

Pecsételés Bózsván
Bózsvára visszaérve már csak pecsételnünk kellett, mivel a települést és a sziklát előző túránk, illetve korábbi látogatásaink során már alaposabban szemügyre vettük.
Az előre "bekészített" kocsinkkal szállásunkra, Kovácsvágásra tértünk vissza.

Csütörtöki túránkon (2020.10.29.) nem egészen 10 km-t gyalogoltunk. Ez a túra lényegében csak lefelé haladt (az út során mindössze 67 m emelkedés volt). Ezen a napon közel 4 órát túráztunk (3 gyerekkel).
Az adott napon 2,4 km/órás átlagsebességgel tudtunk haladni, legfeljebb 8,5 km/órás maximális sebesség mellett.

További, távolsági, emelkedési és sebesség-adatok (3. adatoszlop, 10.29.):

A teljes zempléni (OKT. 27. szakaszon tett) túra-beszámolónkat az alábbi videóban összegeztem:

A további túranapokról (Hollóháza - Bodó-rét és Füzér - Bodó-rét) pedig hamarosan két újabb beszámolóval jelentkezem.

A teljes, zempléni 27. szakaszon megtett Kéktúra beszámoló (2020. ősz) egyes részei itt érhetőek el:

A Kéktúrázás nehézségei: OKT 27. szakasz összefoglaló
OKT 27. szakasz 1.: Bózsva - Nagyhuta - Vágáshuta
OKT 27. szakasz 2.: Füzér - Bózsva (Vadregényes Hegyközi-Kisvasút)
OKT 27. szakasz 3.: Hollóháza - Bodó-rét (- Füzér)
OKT 27. szakasz 4.: Füzér - Bodó-rét (- Füzér)

Köszönöm, hogy elolvastad! :)
Ha tetszett, kövesd FaceBook oldalunkat is: Természetközel - Closeness of Nature, további érdekes videókért pedig iratkozz fel YouTube csatornámra is!
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.01.06. 21:28:33

Ezek a kis magyar falvak annyira a szívemhez nőttek szegénységükben is. Egészségügyi okok miatt télen felfüggesztem a túrázást, de már alig várom a tavaszt. :-) Szépek a képek.

lyzX · http://kirandulo.blog.hu 2021.01.12. 12:03:23

@fofilozofus: Köszönöm kedves hozzászólásod!
Igen, van valami vadregényes a zempléni kis településekben, ahogy kozmetika és túláradó idegenforgalom nélkül, tényleges valójukban tekintheti meg őket az ember. Lassan nem nagyon marad ilyen, mert amiben lehetőség látszik, abból hamar látogatóközpont, kirakatfalu lesz...
Télen sajnos mi sem nagyon tudunk eljutni túrázgatni, de bízom benne, hogy tavasszal lesz rá ismét alkalmunk. :)
További szép napot, jó kirándulásokat!