Családi kirándulások - Magyarországi túrázás - Geocaching - Múzeumok

img_5397_resize.JPGPecsételés Nagyhután

img_5523_resize.JPGVágáshuta, napi túránk végpontja

1. rész

Október végi kéktúrázásunk összefoglalóját a 27. szakaszról már közzétettem (itt olvasható, nézhető), így most ígéretem szerint következzen az egyes túranapok részletes beszámolója.
A kiinduló-pont minden esetben kovácsvágási szállásunk volt, ahonnan autóval, illetve busszal (vagy éppen gyalogosan...) közelítettük meg az adott napi túra kezdőpontját, illetve nap végén ide tértünk vissza, hasonló módon.

0. nap (hétfő): Hollóháza, "próbatúra" sártengerrel

Zempléni kiruccanásunk legelső (hétfői) napját egy kis felmérő-kirándulással indítottuk. Tartottunk tőle, hogy nagy sárra kell számítanunk, és ez sajnos be is igazolódott, de a túrázást sem szerettük volna lefújni, így kerestük a lehetséges útvonal-alternatívákat. Próbaképpen elindultunk az Országos Kéktúra keleti végpontjáról, Hollóházáról, a Kék útvonalán.

Utunkat pecsételés nélkül, egy kisebb, néhány kilométeres szakaszon jártuk be. Gyönyörű erdei tájon, de sárral jelentősen nehezített úton összességében igen körülményesen tudtunk haladni. Néhol kicsit kerülnünk is kellett, ahol lehetett a sártengerrel párhuzamosan haladtunk (többször tüskés bokrok, sűrű bozót között csapást keresve). És reménykedtünk benne, hogy az elkövetkező napokon kicsit jobban felszárad a terep...

1. túranap (kedd): Bózsva - Nagyhuta - Vágáshuta

Az első túranapunkra bózsvai kiindulást terveztünk, ahová busszal érkeztünk - volna. Már ez sem ment simán. :D (Erről a bejegyzésem végén beágyaztott, összefoglaló videóban bővebben is mesélek a keddi beszámolónál.) A célpont ezúttal Nagyhuta, illetve - ideális esetben, alternatív jelleggel - Vágáshuta volt, amennyit az adott napi lehetőségeink és erőnlétünk lehetővé tesznek. Végül mindkét távot sikerült az adott napon bejárnunk, így ez alkalommal 3 pecsétet gyűjtöttünk be kéktúrás pályafutásunkból. Vágáshutáról busszal érkeztünk vissza Kovácsvágásra.

Kovácsvágási szállásunkról busszal indultunk el Pálházára. Eredeti tervünk szerint itt átszálltunk volna, majd a csatlakozással zsvára, túránk kiinduló-pontjára érkeztünk volna. Ezzel szemben az átszállásnál nem sikerült elcsípni... a buszunkat (erről az összefoglalóban, illetve a lenti, összefoglaló videóban bővebben mesélek :D ), így végül a túra megkezdéséhez a Pálháza-Bózsva szakaszt gyalogosan tettük meg. Bózsván már - a nem tervezett bemelegítő után - zavartalanul vágtunk neki aznapi kirándulásunknak, Nagyhuta irányába a Kéken.

A napi túráról készült felvételeket itt tekinthetitek meg:

img_5543_resize.JPGPecsételés Bózsván. A kis felvezető plusztúra után örömmel nyomtuk be első pecséteinket az újdonsült* túrafüzetekbe.
*Jelenleg ezek a legfrissebb kiadású OKT-pecsételőfüzetek (balra). Alább az eggyel korábbi kiadású füzet látható.

A helyszín érdekessége a kerítés mögül turistákra leselkedő szarvas. ;)

img_5246_resize.JPGBózsva-pecsét ;)

A pecsételőhely egyébként a bózsvai faluház előtt található. A túraszakasz innen (OKT szerinti nyugati irányba haladva) a bózsvai szikla mellett halad el.

img_5247_resize.JPGA Kéktúra vonala a bózsvai szikla mellett halad el.

img_5248_resize.JPGBózsvai szikla

img_5250_resize.JPGPatak

img_5253_resize.JPGA szikla

img_5260_resize.JPGPince a szikla szomszédságában

Utunk változatos, sokszor sáros, helyenként erdei terepen vezetett végig. Rengeteg fajta és színű gombával találkoztunk (ezeket igyekeztem az úti videóban is megörökíteni).

img_5273_resize.JPGLégyölő galóca a turistaút mentén

img_5274_resize.JPGLégyölő galócák

img_5276_resize.JPGVáltozatos megjelenésű erdei gombák...

img_5281_resize.JPGVargánya(?)

img_5288_resize.JPGErdei turistaút: ahol lombszőnyeg fedi, ott nem annyira süppedős.

Szerencsénkre az előző esti szél részben felszárította a saras terepet, részben pedig friss lombréteggel fedte be.

img_5290_resize.JPGAz út gyönyörű erdei terepen (is) vezet

img_5389_resize.JPGPecsételő Nagyhután

img_5395_resize.JPGNagyhuta pecsétje

img_5397_resize.JPGPecsételés Nagyhután

Kisebb pihenő után folytattuk tovább utunkat Vágáshuta irányába. Menet közben mérlegelve döntöttünk úgy, hogy ezt a következő szakaszt is bejárjuk aznapi túránk során, így összesen 3 pecsételőhelyet érintünk. (Ehhez útközben a vágáshutai járatokkal is kalkulálnunk kellett, hogy mindenképpen elcsípjünk egy hazafelé tartó buszt, jelentősebb várakozási idő nélkül.)

img_5401_resize.JPGNagyhutáról az út Vágáshuta irányába egy kisebb kaptatóval folytatódik.

A település után nyitottabb, erdőszéli útvonal következik.

img_5405_resize.JPGRitkás, erdős kaptató Vágáshuta felé

Különleges, változatos színű gombákból itt sem volt hiány.

img_5431_resize.JPGAz erdőbe beérve ismét mesés táj fogadott minket...

img_5434_resize.JPGÚjabb légyölő galócák, mint a mesében...

img_5467_resize.JPGSziklásabb, kicsit "szurdokosabb" terepen ereszkedtünk le a fák között

img_5479_resize.JPGErdei páfrányok zöld és fehér változatban

img_5488_resize.JPGTermészetesen a megnyugtató hangú, erdei patakcsobogás itt sem maradhatott el (ezt is igyekeztem a felvételeken dokumentálni).

Megérkezés mai végpontunkra, Vágáshutára

img_5501_resize.JPGÉrkezés Vágáshutára

A "Hutákra" jellemző, csinos kis település fogadott minket itt is. Már-már inkább üdülőtelepülés, mintsem lakóhely, ez a rendezett falucska. Elsőként a pecsételőhelyet, majd a buszmegállót kerestük meg.

img_5509_resize.JPGVágáshuta: pecsételőhely az információs táblán

img_5512_resize.JPGVágáshuta OKT pecsétje

img_5514_resize.JPGEligazító Kéktúrás tábla Vágáshután

img_5516_resize.JPGA pecsételőhelytől nem messze található a rendezett kis buszforduló, várakozó hellyel. Szerencsénkre túl sokat már nem kellett várnunk a járatunkra (ehhez igazodva próbáltuk tartani túránk utolsó szakaszát), így egy gyors étkezés és bakancs-takarítás után (mert azért a sárból erre a napra is kijutott) hamarosan a szállásunk, Kovácsvágás felé zötykölődő (na jó, nevezzük száguldozásnak) tartó buszon pihenhettük ki a túra fáradalmait.

img_5523_resize.JPGÁtjáró a patakon, a vágáshutai buszmegállónál

img_5526_resize.JPGKis patak Vágáshután

Keddi túránkon (2020.10.27.) a két szakaszon, a pluszban megtett bekötőúttal együtt, összesen 15,5 km-t gyalogoltunk. (A fenti táblázat első sora a "nulladik napi" bemelegítő út adatait mutatja.) Az út során összesen 350 m emelkedés volt.
A bekötő sétánkkal együtt ezen a napon közel 7 és fél órát túráztunk (3 gyerekkel).
Az adott napon bő 2 km/órás átlagsebességgel tudtunk haladni, legfeljebb 7,2 km/órás maximális sebesség mellett.

További, távolsági, emelkedési és sebesség-adatok (második adatoszlop, 10.27.):

A teljes zempléni (OKT. 27. szakaszon tett) túra-beszámolónkat az alábbi videóban igyekeztem összegezni.

A további túranapokkal (Füzér - Bózsva, Hollóháza - Bodó-rét, Füzér - Bodó-rét) pedig hamarosan három újabb beszámolóval jelentkezem.

A teljes, zempléni 27. szakaszon megtett Kéktúra beszámoló (2020. ősz) egyes részei itt érhetőek el:

A Kéktúrázás nehézségei: OKT 27. szakasz összefoglaló
OKT 27. szakasz 1.: Bózsva - Nagyhuta - Vágáshuta
OKT 27. szakasz 2.: Füzér - Bózsva (Vadregényes Hegyközi-Kisvasút)
OKT 27. szakasz 3.: Hollóháza - Bodó-rét (- Füzér)
OKT 27. szakasz 4.: Füzér - Bodó-rét (- Füzér)

Köszönöm, hogy elolvastad! :)
Ha tetszett, kövesd FaceBook oldalunkat is: Természetközel - Closeness of Nature, további érdekes videókért pedig iratkozz fel YouTube csatornámra is!
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.